W dniu 26.07.2024r. na obwodnicy Opatowa, budowanej w ciągu S74 i DK9 miała miejsce wizyta studyjna. W spotkaniu z przedstawicielami Zamawiającego – GDDKiA, Wykonawcy – firmy Mostostal Warszawa oraz Nadzoru, firmy Promost Consulting, udział wzięli dziennikarze lokalnych mediów.
Wizytację rozpoczęto na placu składowym w Jałowęsach, skąd ruszył objazd całości budowanej obwodnicy Opatowa oraz tzw. „łącznika północnego” do obwodnicy Opatowa. O etapach prac na budowie opowiadali Dyrektor Kontraktu oraz z-ca Kierownika Budowy/Koordynator Robót Mostowych.
W trakcie wizyty dziennikarze mogli zobaczyć, jak postępują prace na budowie, na której zaawansowanie w branży drogowej wynosi aktualnie ok. 55 % a zaawansowanie robót mostowych wynosi ok. 87%. (zaawansowanie na poszczególnych obiektach zamieszczone jest w tabeli pod wpisem).
Wizytujący odwiedzili między innymi węzeł Opatów I (który połączy nowo budowaną drogę DK9 z DK74 – tzw. „łącznikiem północnym”); obiekt ES-2 (estakada w ciągu S74 nad doliną rzeki Kania); obiekt ES-3 (estakada w ciągu DK9 nad doliną rzeki Opatówki) oraz największą estakadę na budowanej obwodnicy Opatowa – estakada ES-4.
Przypomnijmy, że ww. estakada ES-4 zlokalizowana jest w miejscowości Marcinkowice, w ciągu budowanej dwujezdniowej drogi krajowej DK9. Obiekt budowany jest nad doliną rzeki Marcinkowskiej, drogą gminną, drogą dojazdową i przejściem dla zwierząt dużych.
Estakada ES-4 ma długość 286,52 m, a do jej budowy wykorzystano 286 sztuk prefabrykowanych belek strunobetonowych. Belki układano przez 21 dni roboczych na uprzednio wykonanych podporach. Wysokość najwyższych filarów nad otaczającym terenem przekracza nieznacznie 17 m.
DK9 | |
KD-1 – kładka dla pieszych nad drogą DK9 | 66,5 % |
P-4 – przejście dla zwierząt małych | 94 % |
WD-5 – wiadukt nad drogą DK9 w ciągu „łącznicy” P1 na Węźle Opatów I | 89,6 % |
ES-3 – estakada w ciągu DK9 nad doliną rzeki Opatówki | 88,6 % |
MS-2 – most w ciągu DK9 nad rzeką Grabówką | 82,9 % |
P-5 – przejście dla zwierząt małych | 85 % |
WD-6 -wiadukt w ciągu drogi powiatowej DP0705T nad drogą DK9 | 85,9 % |
ES-4 – estakada ciągu DK9 nad doliną rzeki Łukawki | 82,4 % |
P-6 – przejście dla zwierząt małych oraz płazów zespolone z rowem drogowym | 7,2 % |
S74 | |
WD-2 – wiadukt w ciągu „łącznika” do DK 74, | 82,9 % |
ES-1– estakada w ciągu S74 nad drogą gminną DG 358005T | 85,7 % |
P-1 – przejście dla zwierząt małych | 98 % |
WD-3 – wiadukt obiekt „węzłowy” na Węźle Opatów | 92 % |
PZDS-1 – przejście dla średnich zwierząt | 93,3 % |
P-2 – przejście dla zwierząt małych oraz płazów | 76 % |
WS-1 – wiadukt w ciągu S74 nad drogą powiatową DP0723T | 67,3 % |
ES-2 – estakada w ciągu S74 nad doliną rzeki Kania | 59 % |
MS-1 – most w ciągu drogi S74 nad drogą gminną DG358121T | 49,1 % |
WD-4 – wiadukt w ciągu drogi gminnej DG 358009T nad drogą S74 | 72,1 % |
P-3 – Przejście dla zwierząt małych | 97 % |