Kwotą 337 milionów złotych zostanie dofinansowana ze środków Unii Europejskiej budowa obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 9 i drogi ekspresowej S74 z łącznikiem północnym do drogi krajowej nr 74. 24 kwietnia 2025r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na dofinansowanie inwestycji w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).
Całkowita wartość projektów (dużej obwodnicy Opatowa i łącznika) to ok. 689 mln złotych. Umowa na dofinansowanie inwestycji była kolejną podpisaną przez GDDKiA. O wszystkich dofinansowanych przez UE projektach piszemy tutaj:
Informacje o inwestycjach
Ponad 11-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa budowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 to mosty, wiadukty, estakady, a także kładka dla pieszych. Pozostałe obiekty to duże przepusty ekologiczne. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasie Kielce – Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach inwestycji powstały obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda.
Miasto bez korków i spalin
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Zamościa. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczynia się do powstawania zatorów. Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Zakończenie inwestycji planowane jest w III kw. br.
Od kwietnia na dwujezdniowej trasie zasadniczej obwodnicy Opatowa kontynuowane jest układanie podbudowy bitumicznej, która została wykonana w 85-procentach. Kolejna warstwa wiążąca nawierzchni ułożona została do tej pory na odcinkach stanowiących ¾ ciągu głównego obwodnicy. Od marca korzystamy z pierwszego wiaduktu nad DK9 wybudowanego w Tomaszowie w ramach inwestycji, kolejny nad S74 w Okalinie udostępniony zostanie w maju dla ułatwienia ruchu lokalnego. Około połowy roku ruch skierowany będzie także na wiadukt w Jałowęsach. Korzystamy także z trzech wiaduktów nad łącznikiem północnym.